Onderwijsproject Anybody Home?

Van februari tot en met april sparen we voor de inrichting van het onderwijsproject ‘Anybody Home?’, in de dorpen rond Msata in de regio Bagamoyo, in het uitgestrekte arme kustgebied van Tanzania. De Nederlandse stichting Tan-kids werkt daar samen met de lokale NGO Acodeta aan onderwijs voor tieners met meervoudige problematiek.

Tan-kids en Acodeta zijn de afgelopen jaren gestart met het project ‘Anybody home?’. Het project bestaat uit de bouw van een multifunctioneel centrum met een ondersteuningsprogramma voor kinderen, jongeren en hun families. Vanuit dit centrum worden door getrainde social workers activiteiten georganiseerd om licht te brengen in het leven van kinderen en jongeren.

Een van de activiteiten op dit nieuwe project is dat straatjongeren tussen de 16 en de 20 jaar lessen krijgen in praktische vakken als koken, naaien, metselen, timmeren en lassen. Deze jongeren zijn door uiteenlopende redenen niet naar school geweest en hebben daardoor gedragsproblemen ontwikkeld. Ze dreigen ten prooi te vallen aan tienerzwangerschappen en criminaliteit.

Een deel van de jongeren zal na hun deelname aan dit project in staat zijn om toegelaten te worden tot een praktijkschool in de buurt. Het project zorgt er ook voor dat de kinderen en hun families sterker en zelfstandiger worden, door een toegenomen gevoel van waardigheid en de mogelijkheid om in een eigen inkomen te voorzien.

Als leden van Geven is Leven gaan wij zorgen voor de inrichting van het timmerlokaal. We zorgen voor 15 tafels, 30 stoelen, krijtborden en alle gereedschap die nodig is om een groep jongeren het timmervak te leren. Tenslotte zorgen we ook voor beveiligingsmateriaal. We doen dit niet alleen: Wilde Ganzen vermeerdert onze bijdrage met 50%, zodat we samen voor nog meer impact kunnen zorgen.

Wil je ons meehelpen?